تحقیقات اخیر آنچه را که شفادهنده‌های طبیعی برای قرن‌ها می‌شناختند تأیید می‌کند - زرشک دارای طیف باورنکردنی از فواید سلامتی قابل‌توجهی است.

 

این گیاه حاوی بربرین برای بیش از 2500 سال به دلیل خواص دارویی آن مورد استفاده قرار گرفته است. زرشک و مهر طلایی به دلیل محتوای بربرین که دارند اغلب برای اهداف دارویی مشابه استفاده می شوند.

چرا بربرین اینقدر مهم است؟

نشان داده شده است که از رشد باکتری ها جلوگیری می کند و التهاب را کاهش می دهد، زیرا می دانیم که التهاب ریشه بیشتر بیماری های مزمن است.

 

علاوه بر این، عصاره زرشک اثرات مفیدی بر سیستم قلبی عروقی و عصبی دارد. مطالعات نشان داده اند که زرشک غنی از آنتی اکسیدان حتی می تواند به پیشگیری از انواع سرطان های مرکزی کمک کند.

 

زرشک چیست؟

گیاه زرشک یکی از تقریباً 500 گونه درختچه خاردار همیشه سبز یا برگریز از جنس Berberis و خانواده Berberidaceae است. درختچه زرشک یا بوته زرشک در اروپا، شمال آفریقا، خاورمیانه و آسیای مرکزی رایج است.

 

برخی از گونه های انگور اورگان که از خویشاوندان زرشک است، گاهی اوقات زرشک نامیده می شود.

 

همچنین از آن به عنوان زرشک اروپایی، ماهونیا دنباله دار یا بربری نام برده می شود. از ریشه، پوست و توت قرمز بوته زرشک برای اهداف دارویی استفاده می شود.

 

آیا می توانید زرشک بخورید؟

 توت قرمز یا میوه این گیاه خوراکی و منبع غنی ویتامین C با طعم بسیار تند است.

 

میوه، ساقه و پوست ریشه حاوی آلکالوئیدها هستند که برجسته ترین آنها بربرین است. مطالعات آزمایشگاهی در لوله های آزمایش و حیوانات نشان می دهد که بربرین دارای اثرات ضد تشنج، ضد میکروبی، ضد التهابی، کاهش فشار خون و آرام بخش است .

 

همچنین نشان داده شده است که بربرین تأثیر مثبتی بر سیستم ایمنی دارد و آن را برای طیف گسترده ای از عفونت ها و بیماری ها مفید می کند.

 

علاوه بر بربرین و ویتامین C، زرشک حاوی ویتامین B تیامین نیز می باشد. کاروتنوئیدهای بتاکاروتن، لوتئین و زآگزانتین؛ و همچنین کروم، کبالت و روی.

 

انواع مختلفی از زرشک وجود دارد از جمله:

 

زرشک ژاپنی

زرشک همیشه سبز

زرشک زرد

زرشک پیگمی زرشکی

زرشک موشک پرتقال

زرشک کنکورد

بسیاری از مردم دوست دارند از زرشک ژاپنی در مناظر طبیعی استفاده کنند زیرا شاخ و برگ های پاییزی قرمز نارنجی و میوه های قرمز جذابی دارد. با این حال، مراقب باشید که درختچه زرشک ژاپنی (Berberis thunbergii) به عنوان یک گونه مهاجم شناخته شده است که تمایل به پناه دادن به کنه دارد.

این روزها زرشک های خوراکی بسیاری برای آب گیری و یا استفاده در غذا در بازار موجود می باشد.

 

مزایای بالقوه سلامتی

1. با عفونت مبارزه می کند

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که بربرین موجود در زرشک دارای توانایی های ضد میکروبی و ضد قارچی قابل توجهی است. با مهار توانایی باکتری ها برای اتصال به سلول های انسانی، به محافظت در برابر بسیاری از عفونت ها کمک می کند.

 

زرشک برای کاهش انواع زیادی از التهاب و عفونت در بدن استفاده می شود. به عفونت های مثانه، مجاری ادراری و دستگاه گوارش کمک می کند. همچنین به تسکین بیماری های رایج دستگاه تنفسی از جمله گلودرد، احتقان بینی، سینوزیت و برونشیت کمک می کند. عفونت های کاندیدا نیز ممکن است با استفاده از این گیاه بهبود یابد.

 

2. به دستگاه گوارش کمک می کند

بربرین بر روی ماهیچه های صافی که روده ها را می پوشانند، عمل می کند و به بهبود هضم و کاهش درد دستگاه گوارش کمک می کند. زرشک حتی یک درمان موثر برای اسهال است، از جمله اسهال مسافرتی و اسهال ناشی از مسمومیت غذایی.

 

برخی از مطالعات نشان داده اند که این دارو مشکلات گوارشی را سریعتر از آنتی بیوتیک ها بهبود می بخشد، به احتمال زیاد به دلیل خاصیت قابض آن. مطالعاتی مانند آنچه در مجله بیماری های عفونی منتشر شد نشان داد که بربرین اسهال باکتریایی را بدون هیچ گونه عوارض جانبی منفی تسکین می دهد.

 

3. از دیابت پیشگیری می کند و به آن کمک می کند

زرشک اثرات مثبت ثابت شده ای بر قند خون دارد و آن را به گزینه ای عالی برای پیشگیری و بهبود دیابت تبدیل می کند، پس می تواند در رژیم کاهش قند خون حضور داشته باشد.

 

یک مطالعه انجام شده بر روی بربرین، مصرف 500 میلی گرم از این ترکیب موجود در زرشک را دو تا سه بار در روز به مدت سه ماه با مصرف داروی متفورمین رایج دیابت مقایسه کرد. بربرین قادر بود قند خون و متابولیسم لیپید را به همان اندازه متفورمین کنترل کند و محققان بربرین را به عنوان یک "عامل کاهش دهنده قند خون خوراکی قوی" توصیف کردند.

 

مطالعات اضافی همچنین نشان داده است که بربرین اختلالات متابولیسم گلوکز و لیپید را بهبود می بخشد. یک مطالعه منتشر شده در Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine نشان داد که بربرین می تواند حساسیت به انسولین را با تنظیم ترشح آدیپوکین (پروتئین های سیگنال دهنده سلولی) بهبود بخشد.

امیدواریم توانسته باشیم مطالب مفیدی را در مورد زرشک در اختیار شما عزیزان قرار بدهیم.

سپاس که تا پایان با ما همراه بودید.

منبع:https://jahangirdiet.com