پرتقال فواید متعددی برای سلامتی دارد و یکی از محبوب ترین میوه ها در سراسر جهان است.

پرتقال را می توان نه تنها به عنوان یک میان وعده، بلکه به عنوان یک ماده اصلی دستور غذا در غذاهای مختلف نیز میل کرد. امروزه آب پرتقال بخشی جدایی ناپذیر از یک صبحانه سالم است و در نتیجه باعث می شود روز سالمی شروع شود. آنها عمدتاً در دو دسته موجود هستند - شیرین و تلخ، که نوع اول بیشترین مصرف را دارد. به طور کلی یک پرتقال باید پوستی صاف داشته باشد و نسبت به اندازه آن سفت و سنگین باشد. اینها نسبت به آنهایی که اسفنجی هستند یا وزن سبک تری دارند، محتوای آب بیشتری دارند.

پرتقال کامل در مقابل آب پرتقال

یک پرتقال کامل از آب پرتقال مغذی تر و سالم تر است. این به دلیل وجود فیبر در آن است. یک فنجان یا 240 میلی لیتر آب پرتقال خالص به اندازه 2 پرتقال کامل قند طبیعی دارد، اما به دلیل محتوای فیبر کم، کمتر سیر کننده است. فیبر به حجیم شدن مدفوع کمک می کند و از یبوست جلوگیری می کند. هنگامی که می خواهید وزن کم کنید، خوردن میوه گزینه بسیار بهتری نسبت به نوشیدن آب است، زیرا مصرف آب میوه اغلب می تواند بیش از حد شود و ممکن است منجر به مصرف کالری اضافی شود.

اگر همچنان می خواهید آب میوه بنوشید، مراقب مقدار آن باشید و فقط آب پرتقال تازه گرفته شده را مصرف کنید. نوشیدنی بسته بندی شده ای که از سوپرمارکت تهیه می کنید چندان سالم نیست و حاوی مواد نگهدارنده است.

پرتقال برای مصرف بی خطر است و تنها در موارد نادری ممکن است افراد پس از مصرف این میوه دچار آلرژی شوند. برای افرادی که از سوزش معده رنج می برند، مصرف این میوه سیتریک ممکن است به دلیل وجود اسید سیتریک و اسید اسکوربیک (ویتامین C) شرایط را بدتر کند.

فواید خوردن پرتقال

سرشار از ویتامین C

پرتقال منبع عالی ویتامین C است. یک پرتقال 116.2 درصد از ارزش روزانه ویتامین C را فراهم می کند. مصرف خوب ویتامین C با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ مرتبط است زیرا به دریافت رادیکال های آزاد کمک می کند که به بدن ما آسیب می رساند. DNA

سیستم ایمنی سالم

ویتامین C که برای عملکرد صحیح سیستم ایمنی سالم نیز حیاتی است، برای پیشگیری از سرماخوردگی و پیشگیری از عفونت های مکرر گوش مفید است.

از آسیب پوست جلوگیری می کند

آنتی اکسیدان های موجود در پرتقال به محافظت از پوست در برابر آسیب رادیکال های آزاد که باعث علائم پیری می شود کمک می کند. یک پرتقال در روز می تواند به شما کمک کند حتی در 50 سالگی جوان به نظر برسید!

فشار خون را تحت کنترل نگه می دارد

پرتقال به دلیل داشتن ویتامین B6 به تولید هموگلوبین کمک می کند و همچنین به دلیل وجود منیزیم به کنترل فشار خون کمک می کند.

کلسترول را کاهش می دهد

طبق مطالعه محققان آمریکایی و کانادایی، دسته ای از ترکیبات موجود در پوست مرکبات به نام پلی متوکسیله فلاون (PMFs) پتانسیل کاهش کلسترول را به طور موثرتری نسبت به برخی از داروهای تجویزی بدون عوارض جانبی دارند.

به جذب آهن کمک می کند

مرکبات برای عملکرد طبیعی بدن ما بسیار ضروری هستند زیرا به جذب آهن کمک می کنند. پزشکان همیشه مصرف مرکبات را به بیماران کم خون توصیه می کنند. کم خونی وضعیتی است که در آن بدن فاقد مقدار کافی آهن معدنی است که برای عملکرد آن ضروری است. اگرچه پرتقال منبع خوبی از آهن نیست، اما این میوه های سرشار از ویتامین C برای جذب آهن ضروری هستند.

سلامت قلب را ارتقا می دهد

اگر این میوه ها در حد مجاز مصرف شوند، مواد مغذی موجود در پرتقال خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. بیماری های قلبی یکی از دلایل اصلی مرگ زودرس در سراسر جهان است. از آنجایی که پرتقال می تواند سطح کلسترول خون را تنظیم کند، که دلیل اصلی بسیاری از بیماری های قلبی است، با سلامت قلب مرتبط است.

سطح قند خون را کنترل می کند

فیبر موجود در پرتقال با کنترل سطح قند خون کمک می کند و در نتیجه پرتقال را به یک میان وعده سالم برای افراد مبتلا به دیابت تبدیل می کند. علاوه بر این، پرتقال دارای قندهای ساده است. قند میوه طبیعی موجود در پرتقال، فروکتوز، می تواند به جلوگیری از افزایش بیش از حد قند خون پس از خوردن غذا کمک کند. شاخص گلیسمی آن 40 است و به طور معمول هر غذایی که کمتر از 50 باشد کم قند در نظر گرفته می شود. با این حال، این به این معنی نیست که شما به خوردن پرتقال های زیاد در یک حرکت ادامه دهید. خوردن بیش از حد می تواند انسولین را افزایش دهد و حتی ممکن است منجر به افزایش وزن شود پس می توان از آن در رژیم کاهش قند خون نیز استفاده کرد.

خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد

پرتقال حاوی D-limonene است، ترکیبی که برای پیشگیری از سرطان هایی مانند سرطان ریه، سرطان پوست و حتی سرطان سینه تبلیغ می شود. ویتامین C و آنتی اکسیدان های موجود در پرتقال هر دو برای ایجاد ایمنی بدن مهم هستند - آنها به مبارزه با سرطان کمک می کنند. ماهیت فیبری میوه همچنین باعث محافظت از سرطان می شود. طبق یک مطالعه، تا 15 درصد از موارد سرطان به دلیل جهش در DNA اتفاق می افتد که می توان با ویتامین C از آن جلوگیری کرد.

بدن را قلیایی می کند

در حالی که ماهیت اولیه پرتقال قبل از هضم واقعی آن اسیدی است، اما دارای مواد معدنی قلیایی زیادی است که در فرآیند هضم نقش دارند. این خاصیت پرتقال شبیه به لیمو است که بدون شک جزو قلیایی ترین مواد غذایی است.

منبع:https://jahangirdiet.com