احتمالا با واژه پانسیون مطالعاتی آشنایی داشته باشید. حال به نظرتان پانسیون رفتاری چه نوعی از پانسیون است؟ به بررسی این نوع از پانسیون در خانه شیرین به مدیریت دکتر شیرین ولی زاده می پردازیم:

  • اصلاح رفتار

اصلاح رفتار یک مداخله روان‌درمانی است که در درجه اول برای از بین بردن یا کاهش رفتار ناسازگارانه در کودکان یا بزرگسالان استفاده می‌شود. در حالی که برخی از روشهای درمانی بر تغییر فرایندهای فکری تأثیر می‌گذارد که می‌تواند بر رفتار تأثیر بگذارد، به عنوان مثال، رفتار درمانی شناختی.

اصلاح رفتار بر تغییر رفتارهای خاص با اندکی توجه به افکار یا احساسات فرد تمرکز دارد. پیشرفت و نتیجه مداخله، قابل اندازه‌گیری و ارزیابی است. تجزیه و تحلیل عملکردی از پیشینه‌ها و پیامدهای رفتار های مسئله باید مشخص شود. این منجر به ایجاد رفتارهای هدف خاص می‌شود که کانون تغییر خواهند شد. سپس، متغیرهای خاصی را می‌توان از طریق تقویت کننده‌ها و مجازات‌ها دستکاری کرد تا رفتار های مسئله را تغییر دهند. هدف از بین بردن یا کاهش آن است.

اصلاح رفتار یک روش درمانی است که براساس اصول تغییر عمل انجام می‌شود و از طریق تقویت مثبت یا منفی جایگزین رفتارهای نامطلوب با رفتارهای مطلوب می‌شود.

  • هدف

 اصلاح رفتار برای درمان انواع مشکلات در بزرگسالان و کودکان استفاده می‌شود. اصلاح رفتار با موفقیت در درمان اختلال وسواس-اجباری / اختلال بیش فعالی یا کمبود توجه / فوبیا/ شب ادراری/  اختلال اضطراب عمومی و اختلال اضطراب جدایی از دیگر موارد مورد استفاده قرار گرفته‌است. 

مرکز مشاوره و روانشناسی خانه شیرین

یکی از خدماتی که در مرکز مشاوره و کلینیک خانه شیرین ارائه می گردد، پانسیون رفتاری است. به این صورت که بعضی از افراد که مبتلا به اختلالات خاصی تشخیص داده می شوند(درطیف های متفاوتی بنا به نظر روانشناس و روانپزشک) و نیاز به پیگیری روند درمان به صورت منظم و هرروز و هرساعته دارند، از این خدمات استفاده می کنند. لازم به ذکر است که این خدمات، محدودیت سنی ندارد و از کودکان دبستانی و پیش دبستانی تا کنکوری و دانشجو و غیره را پوشش می دهد و بسیاری از افراد هستند که از خدمات این نوع از پانسیون، موسوم به پانسیون رفتاری استفاده کرده اند و رضایت داشته و دارند.

بهتر است با چند روش اصلاح رفتاری آشنا شویم:

  • روشهای افزایش نیرومندی رفتارهای مطلوب موجود
  • روشهای ایجاد رفتارهای مطلوب تازه
  • روشهای نگهداری رفتارهای مطلوب
  • روشهای کاهش و حذف رفتارهای نامطلوب

روش تقویت مثبت

یکی از روش‌های اصلاح رفتار که به‌طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد تقویت مثبت است که رفتارهای خاصی را از طریق سیستم پاداش تشویق می‌کند. در رفتار درمانی، معمول است که درمانگر با ایجاد شرایط سیستم پاداش، رفتار فرد را تغییر می دهد.

  پانسیون رفتاری کودکان خانه شیرین

  • مسئولیت پذیری    

در پانسیون رفتاری مختص کودکان خانه شیرین، همواره تلاش بر اصلاح رفتار کودکان عزیزمان بوده است به طوری که ، آموزش میبینند فردی مسئولیت پذیر باشند و نسبت به محیط خود بی تفاوت نباشند. مثلا پسرهایی داریم که همچون آچارفرانسه میتوانند عمل کنند و در بسیاری از کارها با خیال راحت بهشان اعتماد کرد یا دختر هایی داریم که به راحتی از کارهای خانه داری برمی آیند.

البته باید بدانیم که همواره از دخترها نباید توقع داشت  فقط کارهای داخل خانه را انجام دهند ، آن ها علاوه بر تلاش برای درس خواندن تا یافتن استقلال، انجام کارهای بیرون از خانه را نیز یاد می گیرند.

پسرها نیز در انجام کارها موظف اند تا به دختران کمک کنند. جالب است بدانید با همکاری هایی که بایکدیگر دارند ، درکنارهم رشد می کنند.

  • پارک کودکان   

تقریبا هرروز هفته کودکان عزیزمان، بعد از اتمام تکالیفشان، توسط مربی به پارک برده می شوند و در آن جا بسیار لذت می برند. هدف از این برنامه ، تقویت هوش هیجانی، بهبود روابط اجتماعی، تقویت مهارت های فردی، لذت بردن از بازی و هیجانات و ... است. بی شک این برنامه ، کمک های شایانی به عزیزانمان کرده است.

  • درس در پانسیون رفتاری

در پانسیون رفتاری کودکان، کلاس های درسی به منظور تسلط و رفع اشکال عزیزانمان تدارک دیده شده است و در کلاس های عمومی و خصوصی تدریس انجام می شود و در عملکرد عزیزانمان تاثیرات بسیاری گذاشته شده است.

  • بازی در پانسیون رفتاری

در پانسیون کودکان، بازی های فکری قرار داده شده است و کودکان در اوقات استراحت خود می توانند از بازی استفاده کنند و اغلب باعث شادی مضاعفشان شده است.

  • پانسیون بزگسالان

 اغلب افراد بزرگسال پانسیون رفتاری خانه شیرین افراد کنکوری هستند که درفضای آرام و دلنشین پانسیون مطالعاتی، هرروزه مشغول مطالعه هستند. افرادی که هدف برای خواندن زبان ، دروس تخصص و ... را دارند نیز از این فضا استفاده می کنند. گاهی هم افرادی هستند که به دلیل مشکلات و نوسانات خلق و خو، مراجعه می کنند و بنا به نظر روانشناس و روانپزشک تحت کنترل قرار می گیرند. از ویس های درمانی در جهت بهبود حال افراد، بهره مندی می شود.

اغلب افرادی که از پانسیون استفاده کرده اند ، رضایت کافی را از پانسیون بزرگسالان را نیز همانند کودکان نیز داشته و به معرفی آشنایان هم پرداخته اند.

می توان مدعی شد یکی از ویژگی های مهم خانه شیرین، جامع بودن خدمات است.

  • برنامه تغییر رفتار
  • تعیین رفتار هدف و مشخص کردن خط پایه 
  • بیان هدف برنامه
  • آماده کردن هدف های رفتاری
  • انتخاب کردن روش تغییر رفتار
  • انتخاب وابستگی های رفتار
  • اجرای روش تغییر رفتار

 

عزیزان می توانند برای دریافت مشاوره و استفاده از پانسیون رفتاری، مطالعاتی ، تحصیلی و سایرخدمات این مجموعه، به مدیریت دکتر شیرین ولی زاده به پانسیون گیشا واقع در غرب تهران مراجعه کنند.