کبد یکی از حساس‌ترین نقاط بدن انسان است که وظایف بسیار مهمی را به دوش می‌کشد.

 ازجمله تبدیل مواد غذایی به سوخت ،پردازش چربی در خون، پاک کردن سموم مضر و غیره... پس باید به این عضو بدن بسیار اهمیت داد اما متأسفانه این روزها شاهد بیماری‌ هایی مثل کبد چرب هستیم که ناشی از تغذیه نامناسب است و متأسفانه در عموم جامعه این بیماری پدیدار گشته ‌است.

 چرا که تغذیه‌ی مناسبی را رعایت نمی‌کنیم با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد تغذیه و غذای بد برای کبد با یکدیگر گفتگو کنیم .

اولین ماده‌های غذایی که مصرف آن‌ ها می‌تواند کبد را دچار اختلال کند قطعا مصرف زیاد قند و شکر است.

 قند و شکر نه‌ تنها برای دندان‌ های ما مضر هستند بلکه مصرف بیش ‌ازحد آن ‌ها می‌تواند کبد را دچار اختلال کند چرا که کبد برای تولید چربی از نوعی قند استفاده می‌کند که به آن فروکتوز می‌گویند و وقتی شما قند و شکر زیاد مصرف می‌کنید که همگی آن‌ها فرآوری شده هم هستند باعث ایجاد توده‌های چربی می‌شود و این امر باعث بیماری‌های کبدی می‌گردد .

نوشیدنی‌های غیرالکلی مثل نوشابه

شاید باورتان نشود که تحقیقاتی  انجام ‌شده و نشان داده که نوشیدنی ‌هایی ازجمله نوشابه می‌تواند تا چه میزان به کبد شما آسیب برساند .

استامینوفن

به‌ وفور اتفاق می‌افتد که افراد برای دردهایی مثل سردرد، کمردرد، دردهای بدن، استامینوفن  مصرف داشته باشند و متأسفانه در کشور ما این امر بسیار رایج ‌تر است چرا که مصرف خودسرانه دارو قدمتی چندین ‌ساله دارد اما شاید ندانید که همین استامینوفن که بیشتر به‌ عنوان مسکن ما استفاده می‌کنیم می‌تواند تا چه اندازه بر روی کبد ما اثر منفی بگذارد و مصرف روزانه آن می‌تواند چه بلایی بر سر کبد سالم ما بیاورد.

چربی‌ های ترانس یا چربی ‌های غیر اشباع نیز از عواملی هستند که می‌توانند به کبد شما آسیب جدی بزنند این چربی‌ها معمولاً در برخی از غذاهای بسته ‌بندی‌شده و پخته ‌شده موجود هستند که شما لیست آن‌ ها را به‌ صورت ترکیبات هیدرولیز روی برچسب مواد غذایی مشاهده می‌کنید که اصلا برای کبد شما مناسب و مفید نیستند.

دریافت بیش‌ از حد ویتامین a از مکمل‌های غذایی مثل میوه‌های تازه و سبزیجات و به ‌ویژه آن‌هایی که دارای رنگ‌های قرمز نارنجی و زرد هستند می‌توانند با مصرف زیاد به کبد انسان آسیب جدی بزند .

موارد دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند به کبد شما آسیب جدی بزند و باید از خوردن آن‌ها پرهیز کنید که ما در این مقاله به آن‌ها اشاره نکردیم.

 اما برای این ‌که شما بتوانید بدنی سالم داشته باشید بهتر است که زیر نظر متخصص تغذیه قرار بگیرید، رژیم غذایی مناسب با بدن خود را دریافت نمایید چرا که در آن کاملاً غذایی که شما مصرف می‌کنید واحد و اندازه‌اش مشخص است و متناسب با شرایط بدنی شما نوشته ‌شده است.

مخصوصا رزکاران که برهرچه بهتر شدن عملکرد خود به رژیم ورزشی روی می آورند باید حتما این رژیم را از متخصص تغذیه دریافت نماییند.

 امیدوارم که حال شما همیشه خوب و سلامت باشد و ایام خوبی  داشته باشید.

 سپاس که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید.