معمولاً سوءهاضمه موجب به وجود آمدن علائمی از قبیل خروج بیش‌ از حد و اندازه باد گلو ، احساس سیری و همچنین نداشتن هیچ‌گونه تمایلی به خوردن غذا ، احساس سوزش در قسمت مری و معده ، احساس سیری بیش‌ از اندازه پس از خوردن یک وعده غذایی و همچنین موجب به وجود آمدن احساس گزگز در معده می‌شود .

اگر شما علاوه‌ بر موارد فوق دچار علائمی از قبیل مشکل در هنگام بلع غذا ، استفراغ شدید ، مشاهده خون در استفراغ و همچنین رنگ استفراغ به رنگ قهوه‌ای ، مدفوع تیره و کاهش وزن بدون علت هستید بهتر است که سریعاً به پزشک مراجعه کنید .

سوءهاضمه می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد . دلایلی از جمله عادت غذایی و سبک زندگی نادرست ، خوردن بیش از حد غذاهای چرب و تند ، سیگار کشیدن ، مصرف برخی از داروها ، دراز کشیدن پس از خوردن غذا و همچنین مصرف بیش‌ از اندازه الکل می‌تواند از دلایل سوءهاضمه باشد.همچنین سوءهاضمه می‌تواند به دلیل به وجود آمدن بیماری‌هایی همچون زخم معده ، رفلاکس معده ، ناهنجاری‌های مربوط به لوزالمعده و یا سرطان معده ایجاد شود .

معمولاً داروهایی که برای درمان سوءهاضمه بکار می‌رود دارای عوارضی نیز می‌باشند و ممکن است منجر به ایجاد خستگی ، افسردگی ، اسپاسم معده و همچنین اضطراب در برخی از افراد شوند زیرا باعث به وجود آمدن اسید بیش‌ از اندازه معده می‌شود.

پس از آن فرد با عوارضی ازجمله دل‌درد ، حالت تهوع و استفراغ ، سرگیجه ، یبوست ، کمردرد ، اسهال ، سردرد و سرفه روبرو می‌شود پس بهتر است که به‌ جز دارو سعی کنید سبک زندگی خود را تغییر دهید و از میزان استرس خود در طول روز بکاهید و در طول روز زیاد استراحت کرده و از مصرف داروهایی که موجب ایجاد حساسیت در قسمت شکم شما می‌شود به‌شدت پرهیز کنید.

  همچنین از خوردن نوشیدنی‌هایی که حاوی الکل و کافئین میباشند به ‌شدت دوری کنید و اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که به اضافه وزن دچار هستید وزن خود را کنترل کنید و از رژیم کاهش وزن که توسط متخصص تغذیه نوشته می شود استفاده کنید .

اگر به مصرف سیگار می‌پردازید سعی کنید که سیگار را ترک کنید و پس از غذا خوردن دراز نکشید و وعده‌های غذایی خود را به صورت حجم کم استفاده کرده و از مصرف هر گونه غذای چرب و تند به ‌شدت پرهیز کنید .

معمولاً فردی که برای تشخیص سوءهاضمه به نزد پزشک می‌رود پزشک از فرد درباره سابقه بیماری و همچنین عادات غذایی او سؤال کرده و سپس معاینه صورت ‌گرفته و در صورت نیاز از شکم فرد تصویر برداری می‌شود و اگر فرد دچار زخم معده شده‌ است از خون و مدفوع آن شخص نمونه‌برداری می‌شود و در صورت مشاهده هر گونه مورد غیرعادی در دستگاه گوارش آندوسکوپی انجام می‌شود .

آندوسکوپی به این صورت انجام می‌شود که فرد با وارد کردن لوله ای نرم که بر سر آن دوربینی قرار داده‌ شده است از سمت دهان به دستگاه گوارش ، این لوله وارد شده و این دوربین از دستگاه گوارش شخص تصویر برداری می‌کند و در صورت مشاهده هر چیز غیرعادی‌ ای نمونه را برای ازمایش کردن به آزمایشگاه می‌فرستند و اگر فرد دچار سرطان عفونی ، رفلکس ازوفاژیت ، زخم‌ها و بیماری‌های التهابی باشد تحت درمان قرار می‌گیرد زیرا نباید سوء هاضمه را نادیده گرفت چون بر روی کیفیت زندگی افراد بسیار تاثیر می‌گذارد.

نوع سوءهاضمه می‌تواند شدید و یا ضعیف باشد ، اگر سوءهاضمه مزمن باشد معمولاً با رعایت برخی از نکات و مصرف دارو به راحتی درمان می‌شود .

هر شخصی ممکن است دچار سوءهاضمه بشود اما بهتر است که فردی که دچار سوءهاضمه شدید می‌شود هرچه زودتر به پزشک مراجعه کند.