یکی از جایگزین‌ های عالی که شما می‌توانید به ‌جای مصرف برنج از آن استفاده کنید ، استفاده از کینوا است که بسیار راحت‌ هضم می‌شود و نسبت به برنج بسیار سبک‌ تر است . پس افرادی که به‌ دنبال سبک زندگی سالمی هستند و اشخاصی که خواهان استفاده از غذاهای گیاهی و همچنین لاغر شدن هستند معمولاً به سراغ این دانه بسیار با ارزش می‌روند زیرا این دانه ، سرشار از پروتئین ، انواع ویتامین ‌های ب ، پتاسیم ، منیزیم ، فسفر ، آهن ، فیبر و آمینواسیدهای ضروری است .

پس تا اینجای مطلب متوجه شدیم که این دانه ی مغزی دارای چه خواص مفیدی است و برای کاهش وزن نیز بسیار پرکاربرد می باشد.

دانه کینوا به این دلیل برای لاغری گزینه خوبی به شمار می‌رود زیرا که دارای کربوهیدرات فراوان می‌باشد و همچنین علاوه‌ بر کربوهیدرات دارای کلسیم بوده و انرژی مورد نیاز بدن شما را در طول روز تامین می‌کند . برای مصرف این دانه بسیار غنی شما می‌توانید آن را به‌ جای برنج در طول روز استفاده کنید .

به ‌علت خواص سر شاری که این دانه خوراکی دارد ، آن را خاویار گیاهی می‌نامند چرا که بسیار با ارزش است .

همین نام گذاری دلیل محکمی بر اهمیت و خواص فوق العاده ی این دانه دارد.

اگر چه این گیاه بسیار شبیه به غلات می‌باشد اما جزو غلات محسوب نمی‌شود و شما به راحتی می‌توانید این دانه مفید را به جای برنج استفاده کنید و به علت کالری بسیار کمتری که دارد موجب می‌شود تا شما برای مدت طولانی احساس سیری داشته باشید . همچنین مصرف این دانه به افراد دیابتی بسیار توصیه می‌شود .

کینوا فاقد گلوتن هست و افرادی که به گلوتن حساسیت نشان می‌دهند می‌توانند از این رژیم غذایی سالم پیروی کنند .

معمولاً این دانه در رنگ ‌های صورتی ، سفید ، زرد ، کرم و طوسی در دسترس عموم قرار گرفته‌ است و دارای پروتئین بسیار بیشتری نسبت به برنج می‌باشد و این که دارای منیزیم ،منگنز و مس است .

کینوا جزو  مفید ترین و غنی ‌ترین موادی است که شما می‌توانید آن را هم به صورت محلول در آب و هم غیر محلول در آب استفاده کنید و به علت پروتئین بسیار زیاد و کالری کمی که دارد گزینه بسیار عالی برای ورزشکاران به حساب می‌آید .

پس متوجه ی این شدیم که این دانه مفید برای دیابتی ها و همچنین ورزش کاران نیز بسیار کار ساز می باشد و یک جایگزین عالی برای برنج می باشد.

اگر می‌خواهید بدانید که این دانه بسیار پر خاصیت به چه صورت پخته می‌شود باید به شما بگوییم که پختن این گیاه بسیار شبیه به برنج سفید بوده و شما می‌توانید آن را با آب گوشت و یا آب مرغ با حرارت ملایم بپزید و هنگامی ‌که آب آن کشیده می‌شود آن را مصرف کنید.

یکی دیگر از راهکار های ما به شما این است که از این گیاه با ارزش در سوپ خود استفاده کنید.

در سال ‌های اخیر این دانه تبدیل به یکی از محبوب ‌ترین و پرطرف‌ دارترین دانه‌ های خوراکی شده ‌است و علت محبوبیت آن داشتن مواد مغذی سرشار به آن می‌باشد و این گیاه یک منبع غذایی فوق ‌العاده مفید است که در کشورهای بولیوی شیلی و پرو کشت می‌شود و همچنین مردم سراسر دنیا نیز این گیاه فوق ‌العاده را در منطقه خود کشت می‌کنند و از این گیاه حتی برای درمان بیماران که مبتلا به بیماری سلیاک هستند نیز استفاده می‌کنند .

پس باز متوجه شدیم که این گیاه خاصیت دارویی نیز دارد.

همان ‌طور که در قسمت بالا ذکر کردیم خیلی از افراد این گیاه را جایگزین برنج می‌کنند خیلی از افراد دیگر نیز وجود دارند که این گیاه را جایگزین بسیار مناسبی برای گندم می‌دانند و همان‌ طور که گفته بودیم از آن در تهیه سوپ نیز استفاده و میل می‌کنند جالب است بدانید که کاشت و تولید این دانه‌ای بسیار با ارزش در ایران بسیار کم بوده و جواب‌گوی بازار نمی‌باشد و علت گرانی این گیاه با ارزش نیز دقیقاً همین امر می‌باشد .

همان ‌طور که گفته بودیم در بررسی‌ های صورت ‌گرفته به ‌علت فیبر بالای این دانه ارزشمند این دانه انتخاب بسیار عالی برای کاهش وزن به شمار می‌آید و خیلی از افرادی که به ‌دنبال کاهش دادن وزن خود هستند و از رژیم کاهش وزن استفاده می‌کنند از این دانه با ارزش نیز در مصارف روزانه خود نیز بهره می‌برند .

جالب است بدانید بر طبق تحقیقاتی که صورت ‌گرفته مشخص شده ‌است که این دانه جذب چربی را در بدن بسیار کاهش می‌دهد و با افزایش سوخت‌ و ساز بدن موجب می‌شود تا کالری سوزی بدن شما افزایش پیدا کند پس افرادی که به‌دنبال لاغری هستند می‌توانند از این گیاه باارزش استفاده کنند.

البته تشخیص وجود این دانه ی مفید در رژیم غذایی شما توسط متخصص تغذیه انجام می شود و همانطور که گفتیم استفاده بی رویه از هر چیزی می تواند خطر آفرین باشد پس برای داشتن یک رژیم غذایی مناسب نسبت به بدن خود باید به متخصص تغذیه مراجعه کنید .

امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات مفیدی در مورد این دانه ی خاص و سرشار از پروتین به شما عزیزان داده باشیم.

سپاس از این که تا پایان این مقاله با همراه بودید. 

منبع: https://jahangirdiet.com/