مس یکی از مواد حیاتی و ضروری مورد نیاز بدن می‌باشد که بدن قادر نمیباشد این ماده حیاتی و معدنی را به تنهایی تولید کند پس برای تامین مس مورد نیاز بدنتان شما باید از منابع غذایی که حاوی این ماده مهم هستند استفاده کنید .

درست است که بدن مقدار کمی از این ماده حیاتی را در طول روز نیاز دارد اما بدن در صورت کمبود مس دچار تغییراتی در مفاصل و استخوان‌ها می‌شود ، بدین صورت که در صورت کمبود این ماده معدنی مفاصل و استخوان‌های شما دردناک و ضعیف می‌شود و کمبود مس در بدن می‌تواند موجب ایجاد کم‌ خونی نیز شود .

کمبود مس در بدن می‌تواند موجب ایجاد خستگی و ضعف شود و وقتی سطح مس در بدن پایین می‌آید بدن آهن کمتری را به خود جذب می‌کند تا جایی‌که ممکن است بدن دچار بیماری‌ به نام آنمی که همان کمبود آهن شدید است شوید که در این‌ صورت ، بدن قادر به اکسیژن‌ رسانی کافی به بافت‌ها نمی‌باشد و همین موضوع باعث ایجاد خستگی و ضعف بر روی بدن می‌شود اما شما به راحتی می‌توانید با مصرف خوراکی‌هایی که حاوی مس می‌باشد این بیماری را درمان کنید .

در صورت کمبود مس در بدن ، بدن دچار استخوان‌های شکننده و ضعیف می‌شود که به آن پوکی استخوان می‌گوییم که با بالا رفتن سن احتمال وقوع آن بیشتر می‌شود.

هنگامی‌که سطح مس در بدن کاهش پیدا می‌کند ، بدن در تولید سلول‌های ایمنی با مشکلات بسیار شدیدی مواجه می‌شود و همین امر موجب کاهش بسیار شدید گلبول‌های سفید و در نتیجه از دست رفتن توانایی بدن در مبارزه کردن با عفونت‌های بدنی می‌شود که ممکن است همین مسئله سلامت فرد را به‌شدت تحت تاثیر قرار بدهد .

حساسیت به سرما یکی دیگر از علائم کمبود مس در بدن است ، به این صورت که هنگامی‌ که سطح مس در بدن کاهش پیدا می‌کند ، سطح هورمون تیروئید را نیز تحت تاثیر قرارداده و هورمون تیروئید را کاهش می‌دهد .

اختلال در یادگیری و حافظه یکی دیگر از عوامل کمبود مس در بدن است زیرا در بدن افراد آنزیم‌هایی وجود دارد که برای تامین انرژی به مغز بسیار کمک می‌کند و این آنزیم‌ها برای تامین این انرژی از مس استفاده می‌کند پس کمبود مس در بدن ممکن است موجب بیماری‌های مربوط به مغز نیز همچون بیماری آلزایمر بشود .

همان‌طور که کمبود مس می‌تواند موجب ایجاد مشکلاتی که در بالا ذکر کردیم بشود افزایش مس در بدن نیز می‌تواند منجر به بیماری‌هایی همچون فشار خون پایین و حتی کما ، مسمومیت مس و استفراغ شدید بشود .

بهتر است قبل از استفاده از داروها و مکمل‌های حاوی مس با پزشک خود مشورت کنید.

هر فرد سالمی می‌بایست بین صد تا صد و پنجاه میلی‌گرم مس در بدن خود داشته باشد که هر فردی می‌تواند با مصرف خوراکی‌هایی که حاوی مس می‌باشند همچون صدف ، گوشت گاو ، ماهی مرکب ، لابستر ، جگر گوسفند ، دانه کنجد ، شکلات تلخ ، بادام هندی ، جو دو سر ، قارچ ، دانه آفتاب‌گردان و بادام مقدار مس مورد نیاز بدن خود را تامین کند.

شما با مراجعه به متخصص تغذیه می توانید از یک رژیم غذایی مناسب و علمی که در آن تمام مواد معدنی و ویتامین ها و پروتئین ها حضور دارند استفاده کنید که در رژیم افزایش وزن و یا کاهش وزن به شما کمک کرده و بدن شما را دچار چالش و خطر نکند.

منبع: https://jahangirdiet.com/